Oftest stillede spørgsmål
Fordi det  er sjovt, ufarligt og lærerigt. En jernbane i haven er en vidunderlig hobby for hele famillien. Du vil også finde dig selv facineret af den historiske arv  fra fortidens store Amerikanske jernbaner.
Hvorfor bygge en jernbane i haven?
Er toget autentisk?
Ja! Vores Pioneer Mogul Lokomotiv er designet efter den berømte Baldwin Mogul,
der blev bygget på Baldwin lokomotiv fabrik i Philadelphia i pennsylvania lige omkring skiftet til det 19.århundrede. Disse hårdt arbejdende smalspors lokomotiver blev brugt
i vid udstrækning i det gamle vest til miner, skovning og transport i perioden fra slutningen af 1800 tallet til begyndelsen af 1900 tallet.


Vores Gondol vogn og Bobber caboose er repræsentative for det rullende materiel der blev bruge i netop denne periode af amerikansk tog historie.

Havetog du kan sidde på har faktisk været fremme i flere årtier. England har faktisk fået æren af at være forgangs land på netop dette felt, hvor havetog i bred udstrækning har været  bygget på mange store godser i mange egne i England.
Toget er bygget i det der kaldes for skala 1:8, eller også kaldet 1,5" skala. Med andre ord, er delene designet sådan at 1,5" er lig med én fod på det rigtige tog de er lavet efter.
Det regnes ud på denne måde, 1,5 X 8 (herfra kommer skala 1:8) er =12" som igen er = 1fod.

Vores standard spor er en 7,5" sporvidde. Det vil sige der er 7,5" (19,05 cm.) mellem skinnerne målt fra inderside til inderside. Dette er den mest almindelige sporvidde brugt til smalspors mini tog i USA.

Få steder i USA bliver stadig der brugt den sporvidde der hedder 7,25" altså 18,41cm. mellem skinnerne. Også i Europa bruges for det meste 18,41cm. sporvidde.

Vi kan bygge alle lokomotiver, rullende materiel, spor og skiftespor til at passe til 18,41 cm. sporvidde ved forspørgsel.
Hvilken skala og sporvidde er toget i?
Hvordan får lokomotiverne maskinkraft?
Motorene er drevet af et 24V genopladeligt batterisystem, i stedet for damp, benzin eller diesel. Batterierne er ufarlige og lette at bruge, du skal bare dreje nøglen og køre.
I lokomotivets pris er der inkluderet batterier og oplader, der simpelthen bare sættes i 220V stik.
Hvor lang tid kører lokomotivet på et fuldt opladet batteri og hvor lang tid tager det at oplade?
Køretiden afhænger i stor grad af terræn, forhold og last. Er banen placeret i et ujævnt terræn, kan der forventes kørsel i ca. 2 - 4 timer. På fladt terræn kan forventes 5 - 7 timers kørsel. Genopladnings tiden er 8 - 10 timer og er normalt gjort natten over. Opladeren bliver simpelthen tilsluttet på siden af tenderen og så sat i et almindeligt 220V stik. Batteriet har en forventet levetid på ca. 4 - 5 år, der er 4 stk. installeret under sædet på tenderen. Nye batterier koster Ca     kr. stk. og kan købes ved at kontakte vores reservedels afdeling.
Hvad vejer toget?
Lokomotivet vejer 130 kg. og dertil skal lægges tender med batterier, 1 gondolvogn og 1 caboose, så vægten på et startsæt bliver totalt på 315 kg.
Hvor meget kan lokomotivet trække?
Lokomotivet er blevet testet til at kunne trække ca. 800 kg. på en stigning på 4% (3% er tilrådeligt) det svarer til, en last på 6 - 7 voksne og børn, samt vægten af toget.
Kan man køre med flere lokomotiver på samme spor samtidigt?
Ja da! Lokomotiver og andet rullende materiel, kan købes hver for sig. Bare husk på, det er et tog ikke en radiobil.
Hvad er inkluderet i et startsæt?
Alt hvad du behøver for at samle en komplet jernbane der virker.

€ Pioneer mogul lokomotiv med tender.
€ Gondolvogn til passagere.
€ "Bobber" caboose.
€ 64,5 m. færdig samlet spor formet som en oval på 18,3 X 24,4 M.
€ Alle dele til at samle spor og andet tilbehør.

Opbygning  og udformning af landskab er ikke med i priserne. Her kan du vælge at udføre arbejdet selv eller du kan få en proffesionel anlægsgartner til det. I begge tilfælde  vil vi altid stå til rådighed med forslag og ideer.
Er der noget der skal søges tilladelse til?
Det er selvfølgelig altid en god idé at checke med sin lokale byggemyndighed om der kan være klausuler der skal overholdes, så som afstande til skel, til åer, vandløb, naboer og sammenbyggede ejendomme. Altsammen noget der evt. skal overholdes.
Er toget sikkert?
Toget er designet med en masse inbyggede sikkerheds funktioner, så som:

€ Nøgle start.
€ Nødstop knap.
€ Anti-lock/regenrative bremser.
€ LCD skærm med status på kilometer i timen.
€ Dødmands knap i sædet på tenderen.
€ Dobbelt parkerings bremse (1 på lokomotivet og 1 på tenderen)
€ Lys, fløjte og klokke.
€ Maximum fart er kun nogle få kilometer i timen.

Voksen opsyn er tilrådet hele tiden. Vi foreslår at børn under 13 år ikke føre lokomotivet.
Skinnerne er ikke strømførende, så her er der ikke fare for stød.
Hvor lang tid tager det at bygge en jernbane som denne?
Det er jo meget afhængig af landskab, udformning, vejr, mandskab og andre faktore. Et typisk projekt på 18 X 24 meter startsæt kan være opbygget i løbet af et par dage af et proffesionelt hold. Eller over flere uger hvis man gør det alene.

Lokomotivet og tilhørende vogne bliver sendt i præ-samlede moduler, som er sjove og lette at sætte sammen med almindeligt værktøj. Selv om dette kan tage flere timer, er det et sjovt projekt for hele familien. Efterfølgende kan man jo så være stolt af at man selv har samlet toget. 
Hvor høje stigninger og hvor skarpe kurver er accepttabelt?
Op til 3% stigninger og en radius på 9,2 meter er muligt. Jo bedere underlaget er niveleret og jo større radius man har valgt, jo nemmere er banen at instalere, og jo flere vogne og passagere kan toget køre med. Samtidigt giver et mere fladt terræn og bløde kurver også længere imellem batteri opladningerne.
Hvilken slags metal er brugt til skinnerne?
Det er en extruderet kraftig 6061-t6 alluminium, der er brugt til at lave skinnerne. Alluminium er stærkt, meget let og nemmere at bukke i kurver end jern og det ruster ikke. Den type alluminium vi har brugt, holder i flere årtier på de fleste jernbaner.
Kan jeg køre med toget om vinteren?
Mange mennesker bruger deres jernbaner hele året, fuldstændig som i virkeligheden. I områder med sne, er det nødvændigt at rydde sporet for sne før man køre.
Sælger i andre modeller?
Vi udvikler hele tiden sortimentet. Du vil efter køb blive opdateret på alle nyheder.
Hvilken type vedligeholdelse er nødvendig?
Meget lidt. Med korrekt installation af spor og let vedligeholdelse af lokomotivet og det rullende materiel, kan du forvente mange års kørsel uden problemer.
Kan toget overnatte ude?
Selvom toget er designet til at  køre udendørs, foreslår vi at toget bliver overdækket eller bliver kørt i remise om natten.
Kan lokomotivet og det rullende materiel køre på andre typer spor?
For at opnå maximal sikkerhed og størst mulig stabilitet ved privat og forretningsmeæssig brug, er alle hjulflanger ekstra lange. Dette gør dem for høje, eller dybe om man vil, til at køre på spor i klubber og andre steder. Dog kan alt det rullende materiel bestilles med standard dybde IBLS flanger, som vil gøre det muligt at køre andre steder.
Hvordan laver lokomotivet sine lyde og sin røg?
Alle Pioneer Mogul lokomotiver, har et indbygget computer kontroleret mudul, til at producere en række digitale lyde fra et tog. Computeren kontrolere også røg og damp generatoren. For at generere røg, er det nødvendigt at påfylde GATC Smoke & Steam væske. 1,9 liter er nok til at lave røg og damp i op til 20 timer. Lokomotivet "puffer" med forskellige intavaller, alt efter hvor hurtigt det køre. Det digitale lydsystem har en højtaler på hver side af lokomotivet og en indbygget subwoofer. "Puf" lydene er blevet synkroniseret i forhold til hastigheden, for at opnå den ultimative og mest realistiske lyd oplevelse. Lyden af klokke og dampfløjte er også inkluderet.
Hvem er The Great American Train Company?
GATC. er et firma fra Minnesota USA, grundlagt af jernbane entusiaster. Alle toge er bygget på fabrikken i Plymouth, Minnesota.

GATC er et søster firma til Primera Technology Inc. Der også hører hjemme i Minnesota. Primera er verdens førende fabrikant af automatiserede CD /DVD kopierings og tryk maskiner og farve label printere. Primera exporterer til mere end 85 lande verden over inkl. Danmark, og har ligget i mere end 25 år i samme område.
Det er samme elektrikkere, software og mekanik ingenøre der har designet og opbygget alle togdelene. Fabrikken samler og kvalitets kontrolerer meget nøje alle produkter.
Er det muligt at få andre farver af vogne og lokomotiver?
Ikke på nuværende tidspunkt. Pioneer Mogul Lokomotivet er malet med en rød og sort pulver lak. Og bagefter coated med klarlak, for at sikre lang holdbarhed udendørs. Det er selvfølgelig muligt selv at male i de farver man synes, dog skal man i denne sammenhæng passe på at alle dele er behandlet forsvarligt så der ikke opstår rust eller andre skader på lang eller kort sigt.

Vognene er malet med brun udendørs latex maling, og da det meste af vognen er bygget af træ kan disse nemt overlmales efter eget ønske. Du kan også vælge at indkøbe bogstaver og logoer til at påføre det rullende materiel.
Er der nogle jeg kan ringe til, for at få installeret banen, og få opbygget landskab?
Du kan selvfølgelig vælge at bruge din egen anlægsgartner, eller andre der har de fornødne maskiner og udstyr. Vi står også gerne tilrådighed med ideer, tegninger og erfaringer fra tidligere projekter.
Kan jeg selv instalere banen og lave landskabet?
Det kan du, der er også mange der nyder selv at kæle for alle detaljerne. Det et godt familie projekt, også her står vi tilrådighed med vejledning og erfaring.
Hvem foretager vedligeholdelse og reperationer?
De fleste vil selv kunne udføre den mest elementære vedligeholdelse og mindre reperationer. Har du købt hos en autoriseret forhandler og installatør, vil de normalt kunne hjælpe dig med den service du måtte have brug for.
Faktisk er lokomotivet delt op i moduler, så det er nemt at ombytte dele. Ring blot til vores tekniske afdeling hvis du har spørgsmål.
Hvad med min forsikring?
Du skal naturligvis checke med din egen assurandør, hvordan du står.
Mange husstandsforsikringer dækker op til visse beløb af lejlighedsvis fritstående ting brugt til hobby brug. F.eks. trampolin, sportsudstyr, swimmingpools, spa og nogle også jernbaner i haven.

Det kan være en fordel at tegne en forsikring der dækker alle disse, som en paraply, udover en alm. husstandsforsikring.
Et havetog er det jeg gerne vil have, hvor kan jeg købe et?
Lokomotiver bliver produceret i perioder, hør hvornår næste periode er. Når du bestiller dit nye lokomotiv skal du betale et depositum. Dit deopsitum kan, hvis du fortryder tilbagebetales fuldt ud indtil samme dag dit lokomotiv bliver afsendt fra fabrikken.

Færdige spor i sektioner á 3 meter og skinner i løs vægt, er altid på lager, så du kan sagtens starte på et projekt allerede i dag.